At sælge en autocamper til en forhandler: 9 gode grunde
Introduktion
Et ofte stillet indledende spørgsmål, når man sælger sin egen brugte autocamper, er noget i retning af dette: Skal jeg sælge min autocamper til en forhandler, eller vil jeg hellere sælge den til en privatperson? Et andet spørgsmål er: Vil forhandleren betale mig en god pris? Eller dette spørgsmål: Hvorfor skulle jeg sælge til en forhandler, når en privatperson vil betale en højere pris?
Er det virkelig tilfældet? De fleste vejledninger og artikler på internettet siger, at en forhandler vil tilbyde en lavere pris, fordi han skal tjene penge på videresalg af autocamperen. Hvis du har tålmodighed, bør du sælge privat og gøre en bedre handel i sidste ende.
Den almindelige praksis i de senere år, især fra begyndelsen af 2021, viser et andet billede. I en tid med flaskehalse i udbuddet af nye køretøjer, udtyndede lagre af brugte køretøjer hos autocamperforhandlerne og et veritabelt boom i hele caravanbranchen i Tyskland og Europa, er flere og flere forhandlere aktivt på udkig efter brugte autocampere, som de også betaler meget høje priser for. Har du nogensinde hørt følgende sætning fra din betroede autocamperforhandler?
"Markedet for brugte autocampere er tomt, der er ingenting!"
For dig som autocamperejer er det helt sikkert en god ting! Her er 9 gode grunde til at sælge din egen autocamper til en forhandler.
Årsag nr. 1: Biodiversitet
Forhandleren er en mangfoldig art. For eksempel er der "autocamperkøberen", som systematisk opkøber alle typer autocampere og tiltrækker sig opmærksomhed gennem intensiv reklame. Så er der de klassiske mærkeforhandlere, som udelukkende repræsenterer et eller flere mærker og udelukkende specialiserer sig i disse. Der er "crossover-forhandleren", som er erfaren og professionel, men som er åben over for alle mærker. Der er "luksuscampingvognsforhandleren", som f.eks. kun sælger dyre autocampere af mærkerne Morelo eller Concorde. Så er der forhandleren, der hovedsageligt kun sælger kassevogne. Eller
forhandleren, der specialiserer sig i salg til andre europæiske lande (se også årsag 3).
Der er meget forskellige forhandlere i hele Tyskland med forskellige forretningsmetoder og deraf følgende købsprofiler. Eksempel: En forhandler af autocampere, der repræsenterer et særligt mærke, er normalt interesseret i unge brugte autocampere (op til 3 år gamle) af hans mærke, som ikke har kørt for mange kilometer (f.eks. op til 30.000 km), og hvor vedligeholdelse og lækagetest er blevet udført i henhold til producentens anvisninger. En sådan forhandler kan normalt betale en købspris over gennemsnittet for en sådan autocamper.
Et andet eksempel: En uafhængig forhandler uden mærke, som ikke er specialiseret i noget bestemt mærke, og som handler mere med autocampere i indgangsklassen op til 30.000 euro. Det er måske ikke vigtigt for ham, om vedligeholdelseshæftet er udfyldt, og hvornår den sidste lækagetest blev udført. Denne forhandler køber også autocampere med mindre eller større defekter, som han kan reparere billigt på sit eget værksted.
Et andet eksempel på det meget omtalte emne "indbytning": Du ejer i øjeblikket en 6 år gammel Knaus halvintegreret autocamper. Du vil gerne opgradere til en større autocamper og har kigget efter en helt ny fuldintegreret autocamper hos en forhandler af Dethleffs-mærket. Du ønsker ikke at have en masse problemer med din "gamle" og beder forhandleren om et indbytningstilbud. I nogle tilfælde får de en underjordisk pris, i andre tilfælde en anbefaling om selv at markedsføre den via mobile.de. Det egentlige spørgsmål bag dette: Hvorfor tilbyder du et køretøj fra gruppe B (KnausTabbert) til en forhandler fra gruppe A (Hymer Group)?
Nu tænker du sikkert: "Det er jo indlysende, det ville jeg alligevel ikke gøre!". Lad os ændre eksemplet en smule. Hvad nu, hvis det havde været en 5 år gammel Dethleffs og ikke en Knaus? Det ville måske heller ikke give dig en fordel, fordi denne Dethleffs-forhandler måske udelukkende specialiserer sig i nye køretøjer og ikke har nogen interesse i brugte køretøjer - og derfor simpelthen er den forkerte kontraktpartner til købet af din brugte autocamper.
Hvad betyder det for dig? Der findes ikke sådan noget som en forhandler. Afhængigt af den type autocamper, der tilbydes, og autocamperens givne tilstand, vil du henvende dig til forskellige forhandlere, når du sælger. Forhandlerne betaler nogle gange markant forskellige købspriser, fordi de har en anden forretningsfilosofi eller betjener et bestemt kunde- eller køretøjssegment.
Hvor mange forhandlere af autocampere tror du, der er alene i Tyskland? Det er ikke let at svare på, men portalen caravanmarkt.info giver os en god indikation. Den tæller ikke færre end 818 forhandlere. Det er rigtig mange. Og de er alle sammen forskellige på en eller anden måde.
Årsag nr. 2: (Over)-regionale markeder?
Et ofte stillet indledende spørgsmål, når man sælger sin egen brugte autocamper, er noget i retning af dette: Skal jeg sælge min autocamper til en forhandler, eller vil jeg hellere sælge den til en privatperson? Et andet spørgsmål er: Vil forhandleren betale mig en god pris? Eller dette spørgsmål: Hvorfor skulle jeg sælge til en forhandler, når en privatperson vil betale en højere pris?
Er det virkelig tilfældet? De fleste vejledninger og artikler på internettet siger, at en forhandler vil tilbyde en lavere pris, fordi han skal tjene penge på videresalg af autocamperen. Hvis du har tålmodighed, bør du sælge privat og gøre en bedre handel i sidste ende.
Den almindelige praksis i de senere år, især fra begyndelsen af 2021, viser et andet billede. I en tid med flaskehalse i udbuddet af nye køretøjer, udtyndede lagre af brugte køretøjer hos autocamperforhandlerne og et veritabelt boom i hele caravanbranchen i Tyskland og Europa, er flere og flere forhandlere aktivt på udkig efter brugte autocampere, som de også betaler meget høje priser for. Har du nogensinde hørt følgende sætning fra din betroede autocamperforhandler?
"Markedet for brugte autocampere er tomt, der er ikke noget!"
For dig som autocamperejer er det helt sikkert en god ting! Her er 9 gode grunde til at sælge din egen autocamper til en forhandler.
Årsag nr. 3: Caravaning - ikke kun en trend i Tyskland
Markederne bliver mere og mere globaliserede. Den sætning kender du måske fra erhvervssektionen i din daglige avis. Og det gælder også i høj grad for caravanbranchen. I årevis har autocampere også nydt stigende popularitet i vores europæiske nabolande. I sin seneste offentligt tilgængelige undersøgelse fra 09/2020 forudser KnausTabbert Group en årlig vækst på 5,7% i autocampersegmentet. I 2020 var vores naboland Frankrig førende inden for nyregistreringer af autocampere efter Tyskland (+16,5%). Desværre er der i skrivende stund ingen aktuelle tal tilgængelige for 2021. Man kan dog antage, at coronavirus kun har styrket tendensen til at rejse individuelt i sin egen autocamper.
Med andre ord kan en tysk autocamperforhandler i nord have en velhavende kunde fra Sverige eller Finland, som er på udkig efter en særlig autocamper og vil betale en høj pris for den. En anden tysk autocamperforhandler i syd har måske en kunde fra Italien, Schweiz eller Tjekkiet, som er på udkig efter en autocamper, som du tilbyder i øjeblikket. Du kan forestille dig, at kunder fra andre europæiske lande kan lide at købe i Tyskland. Hvorfor er det sådan? (Tyske) autocampere er endnu dyrere i vores nabolande.
Årsag nr. 4: Formålet med købet
Du må indrømme, at autocamperentusiaster i dag er parate til at rejse mange hundrede kilometer for at se eller endda købe en brugt autocamper hos en forhandler. Men de fleste vil hellere købe hos en lokal forhandler, som de har tillid til, og hvor de føler, at de bliver behandlet kompetent og godt. Og som de hurtigt kan kontakte, hvis de har et problem. Hvem har lyst til at køre hundredvis af kilometer i forbindelse med en garantireklamation?
Hvad betyder det i praksis? Priserne på autocampere varierer betydeligt i Tyskland afhængigt af regionen. En autocamperforhandler fra Schwarzwald er ligeglad med, om en tilsvarende autocamper er et par tusinde euro billigere hos en anden forhandler i det høje nord. Forhandleren fra syd sammenligner priserne i sin region (f.eks. en radius på 100-200 km) og henvender sig dermed til en potentiel køber fra sit nabolag. En potentiel køber fra denne forhandlers umiddelbare nærhed, som for eksempel vil købe en autocamper til et højt femcifret beløb, vil i de fleste tilfælde tænke sig om to gange, før han rejser 600 kilometer for at spare et par tusinde euro. Og så måske skulle køre de næste 600 kilometer om et par måneder, når den første defekt opstår.
Årsag nr. 5: Margin ved videresalg
Du tror måske, at en autocamperforhandler køber en autocamper fra en privatperson udelukkende med det formål at sælge den videre. Det er langt fra tilfældet! Mange autocamperforhandlere har små til store flåder af udlejningskøretøjer for at kunne imødekomme den store efterspørgsel.
Så hvad gør en forhandler, hvis han har mangel på autocampere til udlejning på grund af producentens flaskehals? Jo, han køber unge, brugte autocampere, som er nemme at leje ud. Forhandleren tjener den måske lidt for høje købspris ind igen ved at leje dem ud til lejepriser, der har været stigende i årevis. Efter ca. 6-12 måneder bliver autocamperen fjernet fra udlejningsflåden, sat i stand og udbudt på det åbne marked igen. En god forretning for forhandleren, selv om han ikke gjorde en god handel i begyndelsen.
Årsag nr. 6: Realiserbar salgspris
Har du nogensinde finansieret en autocamper, eller kender du nogen, der har? Så ved du, at autocamperforhandleren er meget glad for at arrangere finansiering, da han modtager en pæn provision fra sin bank for dette arrangement. Har du brug for service, inden du overtager din brugte autocamper, eller vil du gerne opgradere noget? Har du stadig brug for campingtilbehør? Din forhandler vil med glæde gøre det for dig eller sælge dig det nødvendige tilbehør.
En forhandler af autocampere tjener mere end bare på salget af autocamperen. Hvad betyder det for dig? Du kan måske forvente en højere købspris, hvis forhandleren ved, at han kan videresælge dit køretøj til en kunde med det samme, og kunden f.eks. indgår en finansieringsaftale gennem forhandleren. Og faktisk stadig har brug for en anhængerkobling til at trække sin lille båd. Fuldt campingudstyr ville heller ikke være dårligt, da han er ny på camping. Og så videre... Du forstår, hvad vi mener.
Årsag nr. 7: Defekter
De fleste private potentielle købere ønsker at købe en autocamper, der er fri for fejl og mangler. Kun meget få af dem vil seriøst overveje at købe en autocamper, hvis den har defekter. En lægmand kan sjældent bedømme, om en fejl er "lille" eller "stor", om fejlen er let at udbedre, eller om det overhovedet er en omkostningskrævende reparation. Her er et eksempel fra det virkelige liv: En privat sælger gav følgende oplysninger, da han solgte sin autocamper:
Små parkeringsbuler bagtil til venstre og højre, sidespejlets højre hus er lettere beskadiget. Tændingsgnisten på kogepladen virker ikke, heller ikke den automatiske tilbagetrækning af det udvendige sparkpanel under kørsel og den automatiske omskiftning af køleskabet til batteritilstand.
Formentlig vil 9 ud af 10 potentielle købere ikke være i stand til at vurdere reparationsomkostningerne og vil i første omgang afstå fra at købe denne autocamper og fortsætte deres søgning.
En professionel forhandler af autocampere (med eget værksted) har som regel opbygget en omfattende ekspertise gennem mange års erfaring, som gør ham i stand til hurtigt at vurdere en defekt og de deraf følgende reparationsomkostninger, selv på afstand. I eksemplet ovenfor vidste forhandleren, som købte autocamperen, med det samme, hvad årsagen til de tekniske fejl var (de tre tekniske fejl havde i øvrigt kun én årsag). Parkeringsbumpene, som var tydeligt synlige på billederne, blev også meget hurtigt og nemt taget i betragtning af forhandleren, da han beregnede købsprisen.
Hvad betyder det for dig? Autocampere med mindre eller endda betydelige defekter er meget lettere at sælge til en forhandler, fordi de ved, hvad de går ind til.
Årsag nr. 8: Sæsonudsving
Nogle gange hører man, at private sælgere gerne vil vente til foråret med at sælge deres autocamper. Den generelle opfattelse synes at være, at når temperaturen stiger, så stiger salgspriserne også.
Efter forfatterens mening spiller sæsonudsving dog kun en mindre rolle. Priserne er relativt jævnt fordelt over hele året.
Hvad du bør vide som sælger: I princippet stiger efterspørgslen efter autocampere fra private købere markant fra foråret og frem, men samtidig stiger udbuddet af autocampere på markedet for brugte køretøjer også. Større efterspørgsel møder større udbud. Det betyder, at det ikke nødvendigvis er en salgsfordel at vente på det gode vejr.
Professionelle forhandlere af autocampere med store lagre af køretøjer forbereder sig på sæsonen i god tid. De har blandt andet tre ting: plads, tålmodighed i salget og en god købekredit hos deres husbank. Det er vigtigt for en autocamperforhandler altid at have nok "gode varer" på lager. Derfor er han normalt ligeglad med, om han køber en passende brugt autocamper om vinteren eller i lavsæsonen.
Kort sagt - det er ligegyldigt, hvornår på året du sælger din autocamper, når du sælger til en forhandler. Du skal bare vente, indtil den rigtige forhandler (køber) dukker op.
Årsag nr. 9: Sightseeingturisten og den potentielle køber, der stadig mangler at afklare finansieringen
Kort sagt: En forhandler af autocampere skal være ansvarlig for mangler i mindst 1 år, når han sælger en brugt autocamper til en forbruger (ansvar for materielle mangler, i daglig tale også kaldet garanti). En velrenommeret forhandler vil derfor som regel kontrollere køretøjet inden salget, udføre nødvendige reparationer og vedligeholdelse, forny synet, hvis det er nødvendigt, og ideelt set også certificere en lækagetest. Derfor kan autocamperforhandleren med god grund også forlange en højere salgspris - og i de fleste tilfælde også gennemtvinge den, for mange autocamperejere ønsker frem for alt én ting: at køre sikkert og pålideligt.
Hvad får du ud af det? En velrenommeret autocamperforhandler med en god kundebase kan måske opnå en meget højere pris, end du troede var muligt. Glem ikke de ekstra tjenester, som en forhandler tilbyder mod betaling (se grund nr. 5).
Konklusion
Har vores grunde overbevist dig? Vil du gerne prøve at sælge til en velrenommeret autocamperforhandler? Eller vil du hellere fortsætte med at prøve privat? Vi overlader gerne denne beslutning til dig. Hvis du gerne vil tage den nemme og afslappede vej, anbefaler vi vores garanteret gratis online salgsportal caravanmarkt24.
Sådan fungerer salget af autocampere
Opret din gratis online salgsannonce på under 15 minutter, og sæt din autocamper eller campingvogn til salg til over 250 velrenommerede forhandlere på samme tid. Modtag købstilbud på dit fritidskøretøj i en maksimal budperiode på 24 timer, og sælg til det højeste bud efter auktionens afslutning, men kun hvis du er tilfreds med det højeste bud. Hvis din minimumssalgspris ikke er nået ved afslutningen af budprocessen, er der naturligvis ingen forpligtelse til at sælge. Spar tid og nerver, og gør det hele hjemmefra - det er sådan, salg fungerer i dag! Få uforpligtende information nu, og sælg din autocamper med lethed.